Søgemaskineoptimering

Du er her: Forside \ Søgemaskineoptimering \ Søgemaskineoptimering

Skal du bruge hjælp til søgemaskineoptimering?

Har du en hjemmeside uden trafik? Kunne du tænke dig at få flere besøgende og genererer flere salg? Så er du havnet det rette sted!

Søgemaskineoptimering kommer fra den engelske betegnelse search engine optimization også kendt som SEO. Søgemaskineoptimering eller SEO er det der hjælper dig til at fremme dine placeringer i søgemaskinerne. Her er der en primær søgemaskine, som skal have lidt mere kærlighed end de andre. Nemlig Google. Da stort set alle benytter Google, som deres fortrukne søgemaskine. Se billede:

 

statistik over søgemaskiner

 

Når man laver søgemaskineoptimering handler det om, at finde den gyldne mellemvej. Giver du Google for meget kærlighed, er der en stor chance for, at du enten bliver banned, eller ryger langt tilbage i søgeresultaterne. På den anden side kan Google godt lide, man ved hvad man laver, når man sætter en hjemmeside op. Da dette er med til at gavne brugeren af sitet. Gavner du brugeren, gavner du dermed også dine placeringer. Her er der forskellige faktorer som spiller ind.

Søgemaskineoptimering består af to ting. Nemlig On-Page og Off-Page SEO. On-Page søgemaskineoptimering er den søgemaskineoptimering du udfører på dit site. Hvorimod Off-Page SEO er søgemaskineoptimering du får fra andre sites. Bedre kendt som “linkbuilding”.

 

Vigtige søgemaskineoptimerings faktorer 

 

Keywords, black hat og white hat

Keywords (nøgleord) skal ikke misbruges, men det kan være fint, at målrette din SEO strategi mod bestemte keywords. Back in the old days brugte man et begreb ved navn “keyword stuffing”, hvor man spammede sin hjemmeside til med keywords. Dette gør man ikke længere af den simple grund at ens site kan blive bannet.

Dette anses sammen med mange andre lidt for smarte løsninger, som værende en “black hat” teknik. Black hat er søgemaskineoptimering, hvor man bruger beskidte tricks herunder automatiserede værktøjer, for at nå til tops i søgemaskinerne. Jeg vil råde dig til at holde dig langt væk fra black hat teknikker, hvilket jeg også selv gør. Disse teknikker er lidt ligesom at tisse i bukserne, da de kun vil virke midlertidigt. Da Google hele tiden ruller nye Google panda og penguin opdateringer ud, for blandt andet at forebygge disse teknikker. I dag handler det primært om brugeren og om at give brugeren en god oplevelse på dit site.

En god tommelfingerregel er, hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det højst sandsynligt også. White hat teknikker er derimod søgemaskineoptimering lavet manuelt uden brug af beskidte teknikker og automatiserede værktøjer, bruger selv denne teknik. Selvom man bruger white hat, skal man passe på ikke at overoptimere, da overoptimering af et website også virker unaturligt. Så alt med måde.

Keywords er gode, da de giver dig en idé om hvad folk søger efter på nettet, samt hvor mange månedlige søgninger der er på de forskellige ord. Her laver du altså med andre ord en keywordliste, som du bruger i din SEO strategi.

 

Unikt indhold
Copy paster du noget fra en hjemmeside og sætter ind på din egen, så laver du det der i fagsprog hedder “duplicate content”. Dette kan både skade dine og hjemmesiden, hvis indhold du har taget det fra. Google vil blive forvirret over, at finde det samme indhold to forskellige steder, så jeg vil råde dig til ikke at lave duplicate content.

 

Højkvalitetsindhold

Lav højkvalitetsindhold på din hjemmeside, med det formål at gavne brugeren af hjemmesiden. Skriv artikler som hjælper brugeren med et givent problem, eller lav noget indhold som er så godt at folk får lyst til at dele det. Jo flere gange folk deler din artikel des mere troværdighed vil du få opbygget, i og med du får links fra andre sites, som peger ind på dit eget også kaldet linkbuilding.

 

Bounce rate

Din bounce rate vil være angivet som % i Google Analytics. Bounce raten angiver hvor mange af dine besøgende, som ikke klikker sig videre, efter de er kommet ind på den side de har klikket sig ind på. Har du en høj bounce rate, så vil Google se det som et site bestående af lav kvalitets indhold. Hvorimod en lav bounce rate fortæller Google at dine besøgende er glade for at besøge dig, da de klikker sig videre på dit site. Din bounce rate er altså med til at fortælle Google og andre søgemaskiner, hvor relevant og brugbart dit site er.

 

Sidefrekvens og besøgstid

Disse faktorer kan ses i Google Analytics og er også med til at vise søgemaskinerne om dine besøgende finder websitet interessant. Sidefrekvens er hvor mange sider en besøgende ser på dit website. Hvor besøgstiden viser hvor lang tid den besøgende bruger.

 

Meta beskrivelser & sidetitel

Meta beskrivelser eller meta descriptions, er den beskrivelse der vises til søgemaskinerne, sammen med din url og sidetitel. Gode sidetitler og meta beskrivelser vil ofte få flere til at klikke sig ind på dit site og du vil på den måde øge din CTR (Click Through Rate). Du fortæller på samme tid søgemaskinerne, hvad din specifikke side omhandler.

En meta beskrivelse består af maksimum 160 tegn. Lad for guds skyld vær med at lave dem længere, da hele din beskrivelse så ikke vil blive vist.

En sidetitel skal maximalt bestå af 55 tegn. Ligesom med en meta beskrivelse, vil den blive skåret af, hvis den er derover.

Brug dit keyword i disse beskrivelser.

 

Alt-tags på billeder

Alt tags på billeder gør at blinde mennesker kan få læst billedet op, hvilket i den grad er brugervenlighed. Så sørg for at bruge dine alt tags til at beskrive dine billeder og benyt evt. Dit keyword her.

 

Loading tid

Jo hurtigere dit site loader, des gladere er dine besøgende inklusiv dig selv. Folk gider ikke at vente over 3 sekunder på dit site loader færdigt. Derfor vil en langsom loading hastighed resulterer i, at dine besøgende falder fra, før de overhovedet er nået ind på dit site. Du kan optimere loadingtiden af dit site ved at minimerer din kode eller bruge png filer som billeder. Bruger du WordPress? Så kan du bruge nogle WordPress plugins, som gør det muligt at optimerer dit WordPress site. Læs mere om WordPress plugins her: WordPress plugins.

 

Intern linkstruktur

Sørg for du linker til relevante steder på dit site. Når du linker til forskellige steder på dit site opbygger du en intern linkstruktur og guider på den måde både dine besøgende og søgemaskinerne til, at forstå sammenhængen af dit site og kan være med til at øge den besøgendes besøgstid og sidefrekvens.

 

Semantisk struktur

Koder du fra bunden, så sørg for at brug semantiske tags, da disse fortæller søgemaskinerne hvad de forskellige tags omhandler.

 

Linkbuilding

Opbyg stille og roligt links til din hjemmeside. Enten ved at lave noget indhold der er så godt, at folk får lyst til at dele det. Eller begynd at kigge på, hvor du kan få nogle højkvalitetslinks fra. Højkvalitetslinks kunne fx være DMOZ, yahoo, online aviser, amino osv.

 

h1 – h6 tags

Sørg for at bruge overskrifter på din hjemmeside. Brug dine keywords i disse tags, hvis det giver mening.

 

URL’er

Lav clean url’er, hvor du bruger dit keyword, hvis det giver mening, at bruge det der.

 

Robots/spiders

søgemaskineoptimering og webcrawlersGoogle og andre søgemaskiner har spiders (robotter), som crawler nettet for indhold. Disse edderkopper bestemmer hvornår dit site bliver indekseret/crawlet. Først når dit site er indekseret vil det blive vist i søgemaskinerne.

Du kan dog fremme gennemgangen af dit site ved at indsende sitemap til Google Webmaster Tools også kendt som Google Search Console. For at indsende sitemap, så kræver det at du har tilmeldt dit site til Google Webmaster Tools. Lad dog vær med at indsende dit sitemap før sitet er færdigt.

Du har måske stødt på begrebet “robots”, hvis du på et tidspunkt har lavet en hjemmeside. Det er disse robotter du kan vælge at nægte/give adgang til dit site.

 

 

 

Brug for professionel hjælp til søgemaskineoptimering?

Jeg har meget mere viden om søgemaskineoptimering end beskrevet her og jeg står klar til at hjælpe dig og din virksomhed med at nå til tops i Google. Send en forespørgsel på søgemaskineoptimering ved at rette henvendelse her: Kontakt.

Om forfatter

Skriv et svar